Bildlek… för tredje gången

Vid Växjösjön

Så här såg det ut vid Växjösjön för några dagar sedan…

Det är lätt att förändra bilder i Elements… jag har lekt lite med bilden, lagt på några olika filter… och då blev det så här…

Bild | Det här inlägget postades i Lek med bilder. Bokmärk permalänken.

33 kommentarer till Bildlek… för tredje gången

  1. Lena skriver:

    Vad har du för program och leker i? Jag tyckte bläckskiss blev snyggast och ser verkligen ut som äkta frost. Cool!

    • susaboet skriver:

      Det är Photoshop Elements. Jag går en kurs… och det är jätteroligt…
      Kul att du kommenterar… Jag är också lite svag för bläckskiss… 🙂

      • Lena skriver:

        Åh så roligt. Jag skulle också vilja testa photoshop och lära mig. Jag har ett gratisprogram som heter photoscape som inte går att göra så mycket i egentligen. Drömmen vore ju att få pyssla med konstfoto.

      • susaboet skriver:

        Ja… det vore något… 🙂
        Man kan ladda ner en utvärderingsversion av Elements och prova i en månad…

      • Lena skriver:

        Fast är det inte väldigt svårt att lära sig photoshop?

      • susaboet skriver:

        Jo… en del saker är lite svåra, tycker jag som inte är 20 år längre… Men det finns mycket som är enkelt… t ex det här att lägga på olika filter…
        Vi använder Moderskeppets videofilmer som visar de olika momenten väldigt bra…

      • Lena skriver:

        Moderskeppet är superbra.

  2. Minton skriver:

    Det blev häftiga foton. Måste testa detta.

  3. Björn Bäckström skriver:

    Populärt med virtuella (sken) världar nu för tiden…Jag ser med förväntan fram emot framtiden då glasögon finns att köpa som, när de bärs, återställer alla förvanskade verkligheter till originalen! 😉
    Men bilderna illustrerar bra vilka omfång som är möjliga. Snyggt!

    • susaboet skriver:

      Tack!
      Än finns oförstörd verklighet att vila blicken på… som tur är…
      Allvarligt talat – det är en intressant frågeställning i botten här…

  4. Kristallina skriver:

    Jag gillar också att leka. Det är kul. Fast jag använder en gratis eller olika online redigerare. Svårt att hitta en favorit bland dina foton. De är snygga allihopa!

  5. Jag skriver:

    Det är roliga effekter att leka med – men vart tar det vägen? Hur ska man veta vad det är man berömmer i en bild när frosten går att lägga på bara så där? Vacker originalbild!

    • susaboet skriver:

      Tack! Jaa… jag håller med dig… Jag har varit kraftfullt emot det här med att mixtra med bilder. Nu tycker jag att det är så roligt att förändra och se hur det blir… Men det är väldigt viktigt att tala om att det är en pålagd effekt…en förändrad verklighet, anser jag.
      Man kan kanske se det som så att man kan förändra en bild så den än mer förmedlar den känsla man vill ge uttryck för.
      När man målar förändrar man ju verkligheten utifrån sin egen personlighet… eller visar verkligheten som man själv ser den – just i det ögonblicket… Och (som sagt) talar man bara om att fotot är bearbetat…
      Roligt att du tog upp diskussionen! Det är ett intressant ämne!

      • Jag skriver:

        Jag tänkt också på att man får se det som konst, precis som när man målar med pensel. Det viktiga är väl just det att betraktaren ska veta vad det är man betraktar.

      • susaboet skriver:

        Ja… 🙂

      • Dan skriver:

        Om fotograferandet är viktigt så tycker jag att det är rättvist att tala om att bilden är förvanskad. Men om konsten är viktigast kan det väl tillhöra konstnärens hemligheter?

      • susaboet skriver:

        Intressant… Så har jag inte riktigt tänkt… Men ja… konst som ger betraktaren lite att fundera på är ju definitivt inte fel… 😉

    • Dan skriver:

      Jag tycker man kan berömma DET MAN SER i bilden och inte fundera så mycket på hur den blev till.

  6. Aquileana skriver:

    Excellent photographs! … Best wishes & happy weekend ahead Aquileana 😀

  7. Björn Bäckström skriver:

    Bästa ”JAG”! Boka dig för de avslöjande glasögonen som jag beställt design av! 😉

  8. Jag tänkte på dig tog bilder vid olika tidpunkter och det är tryckt filter?

    • susaboet skriver:

      Tack för din kommentar! 🙂
      Den översta bilden är originalbilden.
      De andra bilderna har jag lagt olika filter på i efterhand. Jag har jobbat i programmet Photoshop Elements, där det är det är lätt att lägga på de olika effekterna som filter.
      Det skulle verkligen vara roligt att ta bilder av samma motiv vid olika tidpunkter och vid olika väderlek och årstid…
      Jag har fotograferat det här trädet tidigare med snö på… men inte riktigt i samma vinkel…

      • Tack för svaret.
        Sam Jag måste spela i fotografierna augusti tänderna gör samma erkännande av tre olika tider på dagen.
        Ha en bra dag för dig och du har en mycket intressant blogg
        er

  9. susaboet skriver:

    Tusen tack för din uppskattning och välkommen tillbaka!
    Önskar dig en fortsatt trevlig kväll!

  10. Dan skriver:

    Jag tycker det är häftigt att frosten bara dyker upp så där..

Kommentera

