Orkidéer…

 Orkidéer vid Vickleby

Ölands Alvar står i blom…  De första orkidéerna blommade redan för några veckor sedan. Det är förmodligen Adam och Eva och Sankt Pers Nycklar som blommar på fotona… Men jag har lärt mig att det här med orkidéers namn, det är inte så enkelt som man tror… Så om någon vill hjälpa till är jag tacksam…

Bild | Det här inlägget postades i Natur och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

28 kommentarer till Orkidéer…

  1. kerlund74 skriver:

    Vilken fantastisk miljö! Underbart:)

  2. gladjestunder skriver:

    Vilka skönheter och så rofylld plats

    • susaboet skriver:

      Ja… att vandra över alvaret och njuta av det öppna landskapet, vidderna och blomsterprakten inger verkligen ett lugn i själen…

  3. Minton skriver:

    Lyckliga du som har varit och sett dessa underbara blommor. Så fina foton du har tagit.

  4. Vad glad jag blir att jag hittade till din fina blogg. Härliga bilder! Har gått bet ett antal gånger på att lära mig orkidéerna. De vill liksom bara inte fastna. Känns ändå magiska och alldeles alldeles underbara.
    Allt gott
    Anette

    • susaboet skriver:

      Tack!!!…Och så roligt att du har tittat in på min blogg…
      Någon gång ska jag lära mig orkidéerna… men man behöver inte kunna namnen för att känna magin…
      Tack för att du ville kommentera!
      Allt gott till Dig! // Susanne

  5. styvmorsviol skriver:

    Öland är det enda landskap vi har, där man kan ta naturen på allvar. Fina bilder du har, men jag är inte ett dugg kunnig i vad växter heter, men tar inte i Brännässlor utan handskar.
    Svante

  6. irenechristine skriver:

    helt underbara bilder … jag älskar de vilda orchidéerna

  7. Sketchuniverse skriver:

    Dina bilder som de bästa målningarna. Grattis. XO.

  8. goldenbrown skriver:

    vackra blommor!

  9. greg1948 skriver:

    Jag har aldrig sett vilda orkidéer. Härliga bilder!

    • susaboet skriver:

      Tack Greg! De är verkligen vackra… och ganska sällsynta här också… Men på Öland finns de i mängder nu i maj och många åker dit för att titta på dem…

  10. natuurfreak skriver:

    Magnificient.

  11. ulfsfotodagar skriver:

    För att hitta andra orkidéer än nattviol måste man som Växjöbo åka en bit. Öland är då ett mycket bra val vilket du visar med dina trevliga bilder. Det lär vara Adam och Eva som är de lite ”knubbigare” blommorna. Den mer högresta blommorna kan mycket väl vara Sankt Pers nycklar, men men precis som du skriver är det mycket svårt att veta säkert om man inte är kännare av dessa mästerverk! 🙂

    • susaboet skriver:

      Då är det i alla fall Adam och Eva!…
      Och man kan ju njuta av orkidéernas skönhet utan att veta namnet…
      Tack för Din kommentar ! Den uppskattas… 🙂

  12. bentehaarstad skriver:

    Så fine! Fortsatt noen uker til vi ser de første orkideene i Midt-Norge.

  13. Klara skriver:

    Orkidéer är så vackra! Tycker speciellt om de mörkare lila, de har en väldigt fin färg! Vilka underbara bilder! 🙂

  14. natuurfreak skriver:

    Beautiful Orchidees in different colors.

Kommentera

